Monday 23 April 2012

Lagu dalam filem BOLLYWOOD yang ciplak dari lagu asal



Ah, lagu-lagu Hindustan. Anda sangka muzik mereka sangat indah. Namun begitu, sekiranya anda seorang komposer Bollywood di mana hampir 300 buah filem baru ditayangkan setiap tahun, pastinya anda akan menggaru kepala hendak menyiapkan lagu-lagu mereka. Jadi apa yang anda lakukan sebagai cara menyelamatkan diri dari batas waktu penciptaan lagu?
Kami persembahkan lima contoh lagu Inggeris yang telah diubah menjadi lagu Hindi!

Lagu: "Tumne Jo Kaha"
Filem: "Laawaris"
Muzik asal: "Barbie Girl" nyanyian Aqua
Manisha Koirala dan Akshay Khanna berusaha untuk nampak comel dan disukai dalam babak lagu "Tumne Jo Kaha". Mungkin "Barbie Girl" mempunyai aura kartun dan kelucuan dalam video klipnya, tetapi percubaan untuk berlagak comel di dalam babak lagu ini hanya membuatkan semua orang sedar tidak Manisha mahupun Lene dari kumpulan Aqua boleh menjadikan lagu ini satu lagu yang berkualiti.

Lagu: "Chera Tera Chera"
Filem: "Daag"
Muzik asal: Muzik dari runut bunyi filem "Titanic", "My Heart Will Go On"
Komposer lagu filem ini sepatutnya dipenjarakan. Bukan kerana meniru muzik dari lagu "My Heart Will Go On", tetapi kerana tidak berjaya menjadikan lagu itu lebih sedap didengar. Tidakkah mereka tahu slogan meniru? "Jika anda ingin meniru, jadikannya lebih baik!"

Lagu: "Tum Kya Jaano"
Filem: "Aashiq"
Muzik asal: Lagu tema runut bunyi "The Godfather", "Speak Softly Love"
Dua komposer Sanjeev-Darshan mungkin menyangka tiada siapa yang menonton filem Hindi akan menonton "The Godfather" atau mungkin mereka terlalu sukakan lagu "Speak Softly Love" ini sehingga merasakan mereka patut menjadikannya sebuah lagu cinta. Bayangkan Don Corleone yang membelai kucingnya berlatarkan lagu Hindi ini!

Lagu: "Aye Dil Laya Hai Bahar"
Filem: "Kya Kehna"
Muzik asal: "Oh Carol" ciptaan Neil Sedaka
Ingat tak lagu Neil Sedaka pada tahun 1958 itu? Anda selalu tersalah menyanyi liriknya dari "Oh Carol, I am but a fool" kepada "Oh Carol, I am bloody fool". Namun begitu, Bollywood mempunyai impian yang lebih besar daripada mengubah liriknya kepada sesuatu yang lucu dan menjadikannya lagu tema bagi filem "Kya Kehna". Tapi anda harus akui, versi Bollywood tetap indah untuk didengar. Adakah itu kelebihan produser Hindinya atau kehebatan Neil Sedaka?

Lagu: "Dil Le Lena"
Filem: "Auzaar" 
Muzik asal: "Macarena"
Bukan sahaja "Macarena" versi Bollywood ini mengambil lagunya, malah juga tariannya! Salman Khan dan Rishi Kapoor berseluar putih menari dengan penuh perasaan mengikut rentak lagu, membuatkan anda tidak pasti apa perasaan anda menontonnya.

No comments:

Post a Comment