Tuesday 17 April 2012

FILEM yang menggunakan kaedah "found footage"

FOUND FOOTAGE merupakan kaedah yang terbaru di gunakan dalam menghasilkan filem,ianya seperti rakaman yang di buat menggunakan kamera peribadi atau rakaman cctv.kebanyakkan kaedah ini di gunakan dalam filem seram,kerana ianya seakan akan kejadian yang sebenar bagi menakutkan para penonton.namun ada yang tidak menyukai nya kerana di anggap memeningkan kepala ketika menonton.Berikut terdapat senarai filem yang menggunakan kaedah "FOUND FOOTAGE" ini.




THE BLAIR WITCH PROJECT (1999)
"The Blair Witch Project" merupakan filem bebas yang paling laris ketika ia mula ditayangkan pada akhir 90-an. Dengan bajet kecil yang hanya memakan AS$35,000 (RM107,424) dan mengambil masa lapan hari untuk penggambaran, ia telah ditonton lebih 250 juta penonton di seluruh dunia. Ia berkisar tentang tiga orang pelajar bidang pembikinan filem yang cuba mengungkai misteri "Blair Witch" di sebuah hutan berbukit di Maryland yang akhirnya menjadi mangsa projek mereka sendiri. Bukan sahaja filem ini berjaya dari sudut kutipan, malah ia menjadi sebuah filem ikutan genre ini.

[REC] (2007)
Para pengkritik memilih filem Sepanyol ini sebagai filem terbaik bagi genre ini. Apa tidaknya, apabila dua pengarahnya, Jaume Balaguero dan Paco Plaza memilih untuk menggabungkan 'found footage', elemen zombie dan kerasukan di dalam sebuah bangunan pangsapuri yang tertutup dalam satu acuan. Sekalipun dengan permulaan yang agak perlahan, sebaik sahaja ia memulakan rentaknya, anda tidak akan sempat bernafas dan menenangkan diri. Malah "[REC]" juga telah diadaptasi Hollywood dengan judul "Quarantine". Namun begitu, ia masih tidak dapat menyaingi kehebatan filem asalnya. Tiada apa yang lebih menakutkan daripada melihat sesuatu yang menakutkan dalam bahasa yang anda tidak tahu!

NOROI (2005)
Noroi atau "The Curse" merupakan filem seram Jepun yang ditayangkan pada tahun 2005 dan telah menemui penonton di Asia Tenggara pada tahun 2008. Raja bagi genre 'found footage' Jepun yang bernama Koji Shiraishi ini telah menggunakan 25 orang pelakon untuk memainkan 25 karakter dan menggunakan elemen sihir dan pemujaan syaitan sebagai subjeknya. Dalam "Noroi", Koji memaparkan rakaman seorang pengarah dokumentari yang telah menghilangkan diri selepas menyiasat tentang beberapa siri misteri menyeramkan yang rupa-rupanya saling berkaitan dan menyebabkan tragedi menimpa dirinya. Tapi awas! Kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya anda akan mengalami fobia dengan 'bakteria' selepas ini.


OCCULT (2009)
Koji Shiraishi sememangnya menggemari genre ini dan memiliki lebih lima buah filem menggunakan teknik yang sama. Sebuah lagi filem arahannya menggunakan rakaman yang ditemui adalah "Occult" atau "Okaruto" pada tahun 2009. Kisah yang agak lucu dan menyeramkan ini menyentuh tentang obsesi seorang mangsa tragedi yang percaya dia mempunyai misi di dunia selepas tragedi yang berlaku pada dirinya. Ia juga merupakan satu penghormatan dari Koji buat karya H.P. Lovecraft dan Cthulthu - makhluk Lovecraftian yang cukup terkenal bagi peminat genre seram. Menonton filem ini akan membuatkan anda tertanya-tanya, "Adakah Koji dalam keadaan khayal ketika merakam filem ini?"

CLOVERFIELD (2008)
"Cloverfield" merupakan filem genre ini yang lari daripada acuan seram yang sama. Filem arahan Matt Reeves dan diterbitkan oleh pengarah "Lost", J.J Abrams ini menyatukan kisah cinta antara dua insan yang berada dalam kekecohan apabila seekor raksasa menyerang bandar New York. Bayangkan sahaja Godzilla, Romeo & Juliet dan kamera bapa saudara anda dalam satu filem. Ya, begitulah.

REC 2 (2009)
REC 2 atau [●REC]² merupakan sambungan filem pertama dan ditayangkan pada tahun 2009. Namun apa yang menjadikan filem ini lebih hebat dari yang pertama ialah kedua-dua pengarahnya bukan sahaja menggunakan kamera filem tetapi juga lensa rakaman unit petugas yang membolehkan anda menonton filem ini dengan perasaan seperti sedang bermain permainan video "Call Of Duty" atau "Silent Hill". Kalau anda biasa bermain permainan video, anda akan tahu perasaannya bagaimana.


PARANORMAL ACTIVITY (2007)
Ketika ia mula ditayangkan, "Paranormal Activity" "Paranormal Activity" mendapat perhatian ramai kerana tekniknya yang agak berbeza dengan menggunakan rakaman kamera CCTV – sehingga membolehkan filem ini menghasilkan dua buah sekuel dan sebuah lagi filem 'spin-off' dengan watak dari Jepun. Ia berkisar tentang sepasang kekasih Katie and Micah yang dihantui kehadiran makhluk ghaib di rumah mereka.

JUNE 9 (2008)
Jika anda rasa "Paranormal Activity" atau "The Blair Witch Project" tidak cukup menggerunkan, maka "June 9" adalah jawapan untuk anda. Dengan menggunakan teknik rakaman video oleh sekumpulan remaja yang suka berbuat kacau di tempat tinggal mereka, pada awalnya anda akan merasa geram dan benci pada watak-watak utama rakaman ini, Namun apa yang berada di penghujung filem ini mungkin akan membuatkan anda tidak lalu makan selama beberapa hari.

No comments:

Post a Comment