Thursday 19 April 2012

FILEM : HOORE! HOORE! kenang SUDIRMAN


Siapa tidak kenal dengan allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad. Beliau merupakan seorang insan seni yang begitu dekat di hati peminat sehingga sekarang. Walaupun sudah 20 tahun pemergiannya, namun wajah, lagu, gaya persembahannya di pentas masih lagi ingatan.

Untuk memperingati jasa penghibur nombor satu Asia dalam industri muzik tanah air ini, Astro Shaw dan Real Films telah menghasilkan sebuah filem muzikal yang menggunakan rangkaian lagu-lagu popular beliau dengan kesemua lagu-lagu tersebut mendapat sentuhan semula daripada komposer terkenal Audi Mok.

Antara lagu-lagu yang dipilih dalam filem ini adalah seperti Bercanda Di Pasiran Pantai, Hoore! Hoore!, Basikal Tua, Hidup Sederhana, Kasih, Milik Siapakah Gadis Ini, Merisik Khabar, Ayah dan Ibu, Pelangi Petang, One Thousand Million Smile, Anak Gembala, Terasing, Balik Kampung dan Salam Terakhir.
Pengarah filem, Saw Teong Hin memberitahu idea untuk membuat filem muzikal ini tercetus selepas dia menonton filem "Mamma Mia" .

"Apabila saya tonton filem Mamma Mia, terlintas di fikiran saya mengapa kita tak ada filem macam ini, dan Astro Shaw berminat untuk menghasilkan filem muzikal Hoore! Hoore! Ini," Ujar Saw Teong.
Filem yang mengisahkan tentang seorang gadis Nurul Iman yang mempunyai tubuh yang agak gempal dan tidak terlalu cantik, bendul tetapi baik hati. Dia mempunyai dua rakan baik iaitu Lana dan Azadan. Mereka adalah rakan sekampung dan satu sekolah. Di sekolah Iman mempunyai seorang rakan bernama Johari yang dalam diam menyukai Iman.

Johari ini seorang kacak dan pada masa sama, Lana dan seorang lagi rakan sekolah yang cantik dan popular bernama Rita turut menyukai Johari. Rita seorang yang ego dan suka mencari masalah dengan Iman. Pada masa sama, Iman tergerak untuk menyertai pertandingan Ratu Idola yang turut disertai Rita.
Filem yang menelan belanja RM1.6 juta ini bakal ditayangkan diseluruh pawagam di Malaysia pada 24 Mei 2012 ini.

No comments:

Post a Comment