Tuesday 22 November 2011

PENONTON FILEM DI INDONESIA MEMUJI HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA




 Bukan hanya di malaysia sahaja filem HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA mendapat pujian dan di angkat sebagai filem terbaik di anugerah FESTIVAL FILEM MALAYSIA 24,malah turut menjadi perbualan di negara seberang indonesia yang memuji filem tersebut serta memuji perkembangan industri filem malaysia.
berikut antara komen-komen yang dapat kami tunjukkan :

kenapa di indonesia sendiri tidak bisa bikin film seperti ini?"
kenapa harus berkiblat pada malaysia?
"mungkin jawaban nya salah pemerintah dan penonton indonesia yang gak percaya sama film nasional"
dulu masyarakat indonesia sangat senang menyambut gegap gempita hidupnya perfilman lokal pasca mati suri. tapi setelah muncul film-film kancut dari produser mata duitan, akhirnya banyak pengekor hal seperti itu. yang membuat indonesia terpaksa tunduk sebenarnya bukan pada kemauan pasar. tapi kemauan produser. see!
__________________________________________________________________________________

sabai: hebat industri film malaysia bisa ngangkat konten yang seperti itu.padahal malaysia miskin kebudayaan atau kearifan lokal.coba di indonesia ada yang membuat film tentang cerita ken arok atau majapahit pasti manteb, cuma gimana produser nya berani bermodal kan ke arah film seperti itu kalo masih ada penonton indonesia yg tidak percaya film nasional.
__________________________________________________________________________________


@Mochammad Yasser : Jangan suudzon.. . Aku sudah baca hikayat Merong Mahawangsa ini sejak lama. Hikaya ini memang hikayat lama Melayu tentang terbentuknya kerajaan Kedah. Hikayat aslinya ditulis sudah sejak abad 16 dan naskah aslinya disimpan di musium negara di KL, versi bahasa Inggrisnya disimpan di salah satu museum negara di London. Di cerita aslinya, putri china diculik oleh burung garuda, tapi di film ini Garuda justru diasosiasikan sebagai bajak laut. Menurut saya, justru ini (mungkin sih..) dilakukan untuk tidak menyinggung perasaan bangsa yang memakai burung garuda sebagai lambang negara.. .. Ga mungkin juga diganti namanya kan..karena ini cerita berlatar sejarah..
__________________________________________________________________________________
Secara pribadi, saya kagum sama film ini. ceritanya berlatar sejarah (walaupun ada sedikit penyesuaian disana sini) dan mendidik. Ditampilkan dalam cerita yang menarik sehingga generasi mudanya tertarik untuk menonton film sejarah bangsanya sendiri. Dan dari total 8 juta ringgit bajet film ini, 6,9 jutanya ditanggung pemerintah..
Sama sekali ga ada maksud menyalahkan pemerintah sendiri, ga ada gunanya juga selalu komplen. mendingan ayok kita sama-sama mulai membenahi negeri kita, tidak ada salahnya juga belajar dari negara lain (ga perlu gengsi..) karena masa depan bangsa ditentukan oleh anak mudanya.

sumber dari : http://bicarafilm.com/baca/2011/03/15/film-hikayat-merong-mahawangsa-malaysia
__________________________________________________________________________________

kami di peti surat mengucap kan syabas kepada trio adik beradik handalan malaysia KRU yang berjaya menghasilkan filem yang bermutu tinggi dan berjaya memasarkan nya di 72 buah negara.memang layak filem HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA ini di iktiraf sebagai filem terbaik.

produksi filem yang lain patut mencontohi langkah KRU memartabatkan industri filem malaysia di persada dunia.filem - filem yang di hasilkan di hanya untuk pasaran dalam negara tapi untuk pasaran dunia..KRU studio bakal melancarkan filem terbaru nya berjudul VIKINGDOM yang masih dalam pengambaran yang di bintangi oleh pelakon dari hollywood antara nya dominic (prison break), Jon foo (tekken), natassia malthe,craig fairbass.filem ini hasil arahan YUSRI ABDUL HALIM...

1 comment:

  1. Banyak lagi komen memuji dari orang seberang tentang cerita ini. Jesteru pengarah2 di Malaysia kene lah buat banyak cerita begini. Serba sedikit yang kurang kat cerita ini ialah tiadanya Silat yang melambangkan Melayu itu. Juga cara pemakaiannya juga kalau boleh set kan dengan pemaikaian spt pahlawan dahulu kala. Juga efek orang masa perang harus di perbanyakkan sperti di movie 300 atau Spartacus askarnya kelihatan ramai sehingga redup mata memandang walhal orgnya sebnarnya sedkit amat. Apa2 pun syabas utk KRU film kerna boleh menghasilkan cerita ini. Melayu Blood line

    ReplyDelete